Admiral Jellicoes barnebarn støtter Sea War Museum. Læs Knud Jakobsens omtale
Admiral Jellicoes barnebarn støtter Sea War Museum. Læs Knud Jakobsens omtale |
08-04-2015 | |||
|
|
|||
Nicholas Jellicoe ser store muligheder i det nye Sea War Museum i Thyborøn, fordi det ligger på neutral grund og kan give et nyt syn på første verdenskrig i Nordsøen. Af Knud Jakobsen
”Det nye Sea War Museum I Thyborøn kan bidrage til en helt ny forståelse af første verdenskrig i Nordsøen,” siger Nicholas Jellicoe, der er sønnesøn af den britiske admiral og flådechef John Jellicoe. I august 1914 blev den berømte farfar udnævnt til chef for Grand Fleet, og dermed var det også ham, der ledede den britiske flåde i Jyllandsslaget i 1916. Det var verdenshistoriens største søslag med 25 sænkede skibe og 9000 omkomne søfolk, og beretningen om dette slag bliver en af de helt store fortællinger i det nye museum i Thyborøn. ”Nu er der gået 100 år, og så må det være på tide, at vi sætter os ud over en nationalistisk præsentation af historien. Vi må forsøge at finde et nyt perspektiv, og det nye museum i Thyborøn har et enestående udgangspunkt. Det ligger på neutral grund og er ikke tynget af en bagage på samme måde som man er i England og Tyskland,” siger Nicholas Jellicoe. Han kom i påsken til Holstebro sammen med den kendte britiske undervandsarkæolog dr. Innes McCartney, og efter et besøg hos JD-Contractor fortsatte de sammen med administrerende direktør Gert Normann til Thyborøn. Her så de opbygningen af det nye Sea War Museum og fortsatte derefter til Thyborøn Havn, hvor JD-Contractors ”Vina” ventede. Det store specialskib skulle tage dem på en ugelang ekspedition i Nordsøen, hvor vragene fra Jyllandsslaget skulle udforskes.
Innes McCartney har lavet flere tv-udsendelser om undervandsarkæologi og skibsvrag fra første og anden verdenskrig, og han er et kendt ansigt på britisk tv. Med sig havde han et tv-hold fra skotske Mallinson Sadler Productions, der til BBC skal lave et større program om Jyllandsslaget. Det fandt sted 31. maj og 1. juni 1916, og programmet skal være klart inden 100 års dagen i 2016. Nicholas Jellicoe bor i Schweiz og er direktør i Rolex. Han har aldrig selv mødt sin farfar, der døde i 1935, men er de seneste år kommet til at kende ham rigtig godt. Nicholas Jellicoe har skrevet en ny bog om Jyllandsslaget, som skal udkomme før 100 års dagen i 2016. Den er på over 600 sider og ledsages af et stort multimedieprojekt, hvor slaget visualiseres. ”Jeg synes, vi har et stort ansvar for at levere historien videre til en yngre generation, og jeg bliver altid nervøs, når jeg ser mænd på min egen alder interessere sig for den. I mine øjne bliver det først en rigtig succes, hvis de unge tager historien til sig og opfatter den som deres egen. Det var ikke gamle mænd, som udkæmpede Jyllandsslaget. Det var store drenge og unge mænd,” siger Nicholas Jellicoe. |
||||